onsdag 19 januari 2011

Att ge uppskattning

Genom åren har jag gått en del ledarskapsutbildningar. Mycket faller i glömska, men en av de saker som jag ofta tänker på är att ge ärlig uppskattning och beröm till min omgivning. En av mina kursdeltagare som jag lärt känna heter Peter. Peter är bra på att ge uppskattning och påminner gärna omgivningen om att göra detsamma. Det sprider glädje både för den som ger, som den som är mottagaren. När jag tidigare var chef hade jag som mål att ofta tala om för mina anställda att jag tyckte om dem och vad jag gillade. Vet att det uppskattas av alla att få positiv uppskattning.

Hur ger du uppskattning till din omgivning? Hur tar du själv emot uppskattning? Har du svårt att ta när någon säger något positivt till dig?

Mitt råd är att bara le, ta det till dig och säga tack! Och säg gärna något positivt till någon varje dag.

5 kommentarer:

  1. Jag har jätte svart att ta åt mig om någon säger något positivt om mig.
    Ha en bra dag
    Kram

    SvaraRadera
  2. Eva-Lena, det går att träna upp. Ett bra sätt är att själv ge beröm. Kanske till någon som inte alls förväntar sig det av just dig. En kollega på jobbet, en kompis på gymmet eller någon helt annan. Ju mer man ger, ju mer får man och till slut kommer det att gå in ;=)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker det är jätteviktigt att visa uppskattning och ge ärliga komplimanger och beröm. Det kan vara småsaker och kanske inte direkt livsavgörande, men visst blir man själv glad av att någon annan glad!

    Helena

    SvaraRadera
  4. Så sant! Jag gav för en liten tid sedan positiv feedback till en kollega i Sthlm via mail gällande en sak som hon instruerat mig och andra i - hon blev tokglad. Så bra man mår själv då. Fick också själv positiv kritik för någon vecka sedan av en annan kollega på annan ort och jag blev lika tokglad jag oxå. Man ska inte glömma bort det där, det gör sådan skillnad.
    Kram!

    SvaraRadera
  5. Kan ärligt talat säga att en sak jag är bra på är att ge andra positiv uppskattning och numera även ta emot den. Men det har tagit sin tid att komma dit.

    SvaraRadera