lördag 22 januari 2011

Njutning i vardagen

Jag går ett viktminskningsprogram genom Xtravaganza. I deras koncept är det fyra ledstjärnor som man jobbar med. En av dem heter Mental Näring som handlar om att hitta njutningar i vardagen som inte är kopplat till mat. Det är så lätt att se fram emot fredagen endast för ostbågarnas skull. Man träffar oftare sina kompisar över en fika än man ses för att träna eller gå en promenad tillsammans.

Jag jobbar hårt för att ändra mina vanor och beteenden. Vill hitta nya saker att se fram emot som inte är kopplat till mat. En av de saker är för mig att tända brasan på fredagar. Vi tänder självklart brasan lite då och då, men speciellt varje fredagar. När brasar sprakar slappnar hela familjen av inför helgen. Sonen är ljusansvarig och går runt och tänder alla lyktor i vardagsrummet.

Nu undrar jag vad du har för små saker som gör dig lycklig eller ger dig njutning?

7 kommentarer:

  1. Spaupplevelser! Medans sambon oftast spenderar sin egentid festandes med polarna - är det jag som alltid bokar in en spaupplevelse när jag får egentid :-)

    SvaraRadera
  2. Härligt Jane!
    Just nu tillåter inte ekonomin några större spaupplevelser (även om jag älskar spa). Nu letar jag för fullt efter njutningar i vardagen så jag slipper längta efter att äta hela tiden ;=)

    SvaraRadera
  3. Och varför ska man belöna sig med mat och godis? Vi borde belöna oss med en massage, en långpromenad eller en träningslördag då man testar olika pass! Spa är väl trevliga engångsföretelser men jag tror att det viktiga är att hitta belöningar i vardagen - så man inte belönar sig med att skåpäta. Kram!

    SvaraRadera
  4. Jag njuter av att sätta mig i min verkstad och skapa eller bara hänga en stund. Jag njuter särskilt mycket av det när huset är nystädat. Då är det min belöning att sätta mig med gott samvete.

    Jag njuter även av att vara här och nu och se saker jag har omkring mig på ett okritiskt sätt. Det kräver fokus men det går med övning.

    SvaraRadera
  5. Känslor som inspiration; att bli inspirerad av andra människor. Finns det något härligare?
    Eller att bli riktigt riktigt trollbunden av en bra bok eller film.

    SvaraRadera
  6. Vad som gör min lycklig är att simma, förutom att gosa med kisse, jag kan sitta hur länge som helst och bara smeka kattpäls, en kvart - 20 minuter rinner snabbt iväg, men ååh så söt en katt kan vara och jag blir nästan tårögd ibland av glädje över vilken liten sötnos som bor hos mig.

    SvaraRadera
  7. Tack för länken du lämnade under mitt inlägg om whiteboardtavelfärg. Imponerad av ditt sätt att göra en livsförändring!
    kram/Teres

    SvaraRadera