söndag 30 januari 2011

Kortmakaren

Äger Kortmakaren i 2 dagar till. Har fått flera frågor och spekulationerna är många om anledningen till att jag säljer. Vill här, en gång för alla, tala om varför.


Är uppväxt i en entreprenörsfamilj så att starta eget när jag blev mammaledig/arbetslös var inte så konstigt. Det kunde verkligen blivit eget företag inom vad som helst, men just då pysslade jag lite med mammagruppen så det fick bli pyssel. Började med kurser hemma hos folk med försäljning på plats. Sedan blev det start av webshop, egna stämplar, butik hemma, öppnade butik i Floda, hyrde Svenska Mässan, ställde ut på Formex, inköpsresor till USA, hade anställda. Allt gick i snabb takt och min tanke var nog aldrig att det skulle bli så stort som det blev. Snöbollen gick bara inte att stoppa...Nu känner jag att jag gett allt och nått alla de mål som jag satt upp och hittar inga nya utmaningar för varken Kortmakaren eller mig själv.

I höstas hände mycket, går inte in i detalj, men ryktesspridning, elaka förtal, överklagande från Skatteverket och att jag nästan blev blåst på över 100.000 (av någon utanför branchen) blev bara för mycket. Blev less på allt och var väl en hårsmån från att fullständigt gå in i väggen.

När kunder förstod att jag skulle stänga butiken frågade många -Åh, du skall göra något annat nu? NÄ, jag har gjort något annat i 6 år. Vill tillbaka till "riktiga" arbetslivet, med riktiga arbetstider och med lön som kommer regelbundet. Tänkte i ett svagt ögonblick att egen företagare kan bestämma sina egna tider och det är ju bra när man har småbarn. Snacka om självbedrägeri! Har nog aldrig jobbat så mycket. Men åh, vad jag haft roligt. Det har varit en helt galen resa. Jag har träffat fantastiska människor och merparten kommer att vara mina vänner för lång tid framöver.

Men nu vill jag vara en bättre mamma till mina barn som är 2, 7 och 9 år. Vara hemma på helgerna, kunna hämta barnen tidigare, göra läxor, åka iväg över en helg med mannen, ha en socialt liv med mina vänner. Och framför allt, jag vill ta hand om mig själv nu!

Tack alla för en fantastisk tid. Jag har nu gått vidare och arbetar med kommunikation och ledarskap och ser fram emot min egna utveckling.

8 kommentarer:

  1. STort lycka till med vad du än tar dig för!

    SvaraRadera
  2. Hej Maria!!! Tycker att du har tagit helt rätt beslut och att det var modigt av dig att gå ut såhär i bloggen för att "ta död" på elaka rykten.
    Kram vännen!

    SvaraRadera
  3. Det är nog klokt att berätta sin egen historia så att det inte blir några rykten som sprids.

    Lycka till!
    kram Anníka

    SvaraRadera
  4. Tiden går fort när man har kul! Det är ju inte många som har ett "vanligt" jobb i sex år så det är väl bara helt normalt att du byter inriktning. Lycka Till med det nya "softa" livet som anställd - det är gött att ta semester och få betalt, vara ledig på helger, kunna vabba (om än med lite dåligt samvete...),du kan säkert göra listan längre ;)

    SvaraRadera
  5. Val är aldrig lätta Maria, men det känns som att du har lyssnat inåt och då är valet "rätt"

    Lycka till framöver och välkommen till löntagarkollektivet ;)

    Kram, Gunvor

    SvaraRadera
  6. Många varma kramar och massor av lycka till! Jag är övertygad om att du fattat rätt beslut. Go girl!

    SvaraRadera
  7. Lycka till med dina nya planer!!

    jag har nu länkat till din blogg. Nu är det ingen risk att jag glömmer din bloggadress!

    SvaraRadera
  8. Jag förstår precis vad det är du skriver om!

    SvaraRadera